OGÓLNE ZAŁOŻENIA - FENIX,FENIX EDUKACJA,Rytmika w przedszkolach,Zajęcia umuzykalniające,Warsztaty Wokalne,działalność wspomagająca edukację,WARSZTATY WOKALNE "I TY MOŻESZ ZOSTAĆ GWIAZDĄ,PROGRAM WSPOMAGAJĄCY EDUKACJE,AUTORSKI PROGRAM MUZYCZNY,PROMOWANIE WOKALISTÓW I WOKALISTKI,WYSTĘPY ESTRADOWE,KONKURSY,FESTIWALE,www.fenix.edu.pl

Idź do spisu treści

Menu główne:

PROGRAM
 
 
 
 



Jedną ze skuteczniejszych form pracy rozwijającej ekspresję
w młodszym wieku przedszkolnym i szkolnym,
jest kształcenie muzyczno-ruchowe.
Ma to zasadniczy wpływ na prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka.

Ponieważ w
rażliwość słuchowa doskonali się z wiekiem,
r
uch i śpiew jest czynnikiem niezbędnym dla prawidłowego rozwoju dziecka,
kształtuje mięśnie i układ nerwowy.

Percepcja muzyki rozwija wyobraźnię, samodzielność myślenia oraz kształtuje postawę twórczą.

Od kilku lat prowadzę zajęcia rytmiki oraz zajęcia umuzykalniające w przedszkolach, szkołach,
domach dziecka, ośrodkach terapii zajęciowej, świetlicach, klubach,
oraz w kształceniu zintegrowanym dla najmłodszych jako program wspomagający edukację.

Uważam, iż są one bardzo potrzebne
i mają ogromny wpływ na prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka.

W oparciu o wieloletnie doświadczenia w pracy z dziećmi, opracowałem autorski program muzyczny.
Podczas pisania programu założyłem sobie cele, które będą realizowane poprzez następujące formy:

1.
Odejście od typowego nauczania z "ławki szkolnej" *
2.
Śpiew
3. Gra na instrumentach
4. Ruch przy muzyce
5. Tworzenie muzyki
6. Słuchanie muzyki
7.Układy taneczne w formie zabawy
8.Zabawa
9. Taniec
10.Elementy KLANZY


Przykładowe zabawy:

ZABAWY WPROWADZANE NA LEKCJI RYTMIKI

1.Zajęcia ruchowe:
Dziecko bawi się własnymi rękami, nogami, palcami

wykonując ruchy dynamiczne i powolne w napięciu i rozluźnieniu;
a) z towarzyszeniem muzyki żywej , wesołej:
tańczą same ręce, tańczą same nogi, tańczy głowa, tańczy całe ciało
b) z towarzyszeniem muzyki spokojnej :
swobodny taniec indywidualny, a gdy muzyka przestanie grać zatrzymujemy
się w bezruchu dotykając jedną częścią ciała do drugiej części np. łokciem do kolana

2.Wyczucie przestrzeni
Dzieci wykorzystują przestrzeń poprzez bieg, podskoki, obroty, skoki i
rysowanie w przestrzeni jakiejś litery , figury lub elementu;

dowolne przebieganie z fantazyjnymi ruchami tzw. spacer w przestrzeni.
Podczas zajęć jest wiele miejsca na tradycyjne formy pieśni, zabaw,
tańców, bajek, legend, porzekadeł
,inne.


1.Ćwiczenia mowy służą przyswajaniu przez dzieci zjawisk
rytmicznych, dynamicznych
oraz przygotowują do wyrazistej i prawidłowej dykcji podczas śpiewania piosenek.

Ciekawym elementem są improwizacje przez dzieci tematów rytmicznych
głosem, ruchem
z towarzyszeniem instrumentów perkusyjnych;
a) dzieci wystukują na instrumentach perkusyjnych rytm do słów
np.: deszcz , deszcz, pada, pada, deszcz
mogą być również przysłowia.
b) teksty imion lub wyliczanek mogą być zaśpiewane własną melodią,
jest to punkt wyjścia do budowania prostych form muzycznych;
pierwsze ćwiczenia opierają się na dwóch lub trzech dźwiękach w formie
pytań i odpowiedzi
np.: pyt.: Jak ma na imię twoja koleżanka?
odp.: Moja koleżanka ma na imię Ania.

Ważnym elementem w zajęciach jest ruch i możliwość łączenia improwizacji z ruchem:
a) dzieci słuchają i obserwują ruchy wybranego kolegi

i powtarzają rytm na instrumentach perkusyjnych lub odwrotnie
b) naśladują ruchem długość trwania dźwięków ( całej nuty, półnuty,
ćwierćnuty, ósemki )
w starszych grupach nuty z kropką
c) reagują na pauzy w muzyce
d)tworzą opowiadania za pomocą tańca

Dzieci już od najmłodszych lat w wieku przedszkolnym i szkolnym

powinny poznawać tajniki muzyki ludowej.
Proste układy taneczne ( michałek, kujawiak, krakowiak, polonez, grozik)
i melodie, łatwe do zapamiętania, zachęcają do wspólnej zabawy.
Poprzez kontakt z taką muzyką podtrzymujemy tradycje ludowe różnych regionów Polski, wzmacniając poczucie tożsamości narodowej.

Uczniowie klas I-III powinni zagrać na instrumentach melodycznych
(dzwonki, flet) proste melodie.
Gra na instrumencie powinna być przyjemnością a nie trudnym do wykonania zadaniem.

Rozwijanie zainteresowań muzycznych u dzieci w ciekawy, interesujący sposób,
absorbują je do czynnego udziału w zajęciach
i staną się podstawą do poszerzania swych wiadomości w klasach starszych.

 
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego